Breng de Oude Meesters mee naar huis
Kinderen die tijdens het avondeten niet meer op hun stoel blijven zitten, omdat ‘kinderen dat vroeger ook niet deden’. Kinderen die vragen of ze een keer naar Het Rijksmuseum mogen. Of ouders die voor het slapengaan te horen krijgen waarom Vincent van Gogh zijn oor heeft afgesneden. Tijdens de pilots hebben we ontdekt dat de Oude Meesters zelden ‘in de klas’ blijven. Veel kinderen zijn zó geïntrigeerd door de schilderijen en de verhalen erachter, dat ze er thuis graag nog over doorpraten.
Daarom bieden wij een aantal extra opties om de Oude Meesters uit de klas te halen.
Toffe thuisvragen
Bij de Oude Meesters in de Klas-collectie worden voor groep 3 tot en met 8 ’toffe thuisvraag-kaartjes’ meegeleverd. Op deze kaartjes, ter grootte van een visitekaartje, is het schilderij uit de klas afgebeeld én er staat een vraag op die de kinderen thuis kunnen bespreken.
Het is niet de bedoeling dat ouders/verzorgers de antwoorden op de vragen zo uit hun mouw schudden (of op internet opzoeken). Het doel is om thuis alvast een voorproefje te nemen op een eventuele les over het schilderij in de klas en al eens over het schilderij en/of de schilder te praten.
Uiteraard zijn de antwoorden op de ’toffe thuisvragen’ terug te vinden in de lesbrief, zodat de leerling – ná de les – thuis kan vertellen wat het juiste antwoord was.
Suggesties voor thuis
In de informatiebrief die bij elk pakket geleverd wordt, geven wij suggesties om ouders/verzorgers te betrekken bij de Oude Meesters in de Klas-collectie.
Organiseer bijvoorbeeld eens een museumavond of -ochtend. Verzamel alle acht schilderijen uit de collectie en hang ze bij elkaar in de aula of een tussenlokaal. Nodig ouders/verzorgers uit om de schilderijen te komen bekijken en laat de leerlingen hen rondleiden.
Meer suggesties zijn te vinden in de informatiebrief.
Coming soon!
Wij zijn altijd op zoek naar nieuwe ideeën om de collectie nóg meer impact te geven. Sommige scholen gaven aan dat ze de komst van de collectie graag officieel wilde ‘lanceren’. Of wij daar misschien nog ideeën voor hadden?
Dit paste perfect bij het plannetje wat we al hadden voor een aantal bibliotheken. Een grote, verrijdbare wand op wielen met daarop twee schilderijen.
Op ooghoogte van volwassenen: het schilderij waarop de details staan uitgelicht. Lager, op ooghoogte van de kinderen: hetzelfde schilderij, maar dan zonder tekst. Zo kunnen ouders/verzorgers en kinderen tegelijkertijd een schilderij bestuderen. De volwassene kan de weetjes voorlezen, terwijl het kind tegelijkertijd op zoek kan naar het detail.
Hoe leuk is het om zo’n wand een weekje te huren voor de lancering van de collectie? Zet de wand in de gang. Of op het schoolplein. En laat ouders/verzorgers en kinderen samen op ontdekkingsreis gaan!
Laat mij weten wanneer de verrijdbare wanden beschikbaar zijn!