Lesbrieven
Extra tijd besteden aan het kunstwerk in de klas hóéft niet, maar het kán wel! En het wordt extra leuk met de bijgeleverde lesbrieven.
Elk paneel wordt begeleid door een lesbrief. De informatie in de lesbrieven is met zorg ontwikkeld, passend bij het niveau van het bijbehorende leerjaar.
- Leerkrachten in de onderbouw krijgen een docentenlesbrief met laagdrempelige informatie over het schilderij, de schilder en de tijd waarin het meesterwerk is gemaakt.
- Leerlingen in de bovenbouw krijgen ieder een eigen lesbrief met informatie. Maximaal 30 lesbrieven per groep zijn inbegrepen, uiteraard is het mogelijk om extra lesbrieven bij te bestellen.


Boeiend en informatief
Per schilderij wordt een lesbrief voor de leerkracht geleverd met:
- originele achtergrondinformatie en weetjes over het schilderij, de oude meester, de manier van schilderen en de tijd waarin het schilderij werd gemaakt
- gedetailleerde wat-zie-je-details over het meesterwerk
- een suggestie voor (minimaal één) inspirerende
(groeps)opdracht

Laagdrempelig voor de leerkracht
Belangrijk uitgangspunt van Oude Meesters in de Klas is dat het voor leerkrachten zeer laagdrempelig is.
- De informatie die bij de schilderijen komt, is zorgvuldig samengesteld en afgestemd op het niveau van de klas waar het schilderij voor is geselecteerd.
- Er is aandacht voor opvallende details in de schilderijen, die de leerlingen én de leerkracht zullen boeien.
- De schrijfstijl is vlot, humoristisch en in spreektaal, waardoor een leerkracht weinig voorbereiding nodig heeft.
- Het streven is níét het volledige verhaal achter een schilderij te vertellen. Er moet ruimte overblijven voor fantasie. Bovendien zal korte, boeiende informatie veel beter blijven hangen bij de leerlingen, dan een lang, gedetailleerd verhaal.
Het ultieme doel is bereikt als de leerling zó geïntrigeerd is geraakt door het schilderij/de schilder dat hij/zij zelf op zoek gaat naar aanvullende informatie.


Voorbeeldopdracht
In elke lesbrief wordt een suggestie gegeven voor (minimaal) één creatieve opdracht. Dit varieert van het maken van een groepsportret tot het schilderen van een eigen Van Gogh.
Ook deze opdrachten zijn aangepast aan het niveau van het leerjaar. Maar het is natuurlijk ook leuk om eens een schilderij van een andere groep te ‘lenen’. Misschien stond het maken van een zelfportret allang op de planning. Hoe leuk dat het Zelfportret van Vincent van Gogh dan gewoon ‘in huis’ is!
Uiteraard staat het de leerkracht volledig vrij of hij/zij de opdracht inzet tijdens de les.


Digitale lesbrief
Ter ondersteuning kan elke leerkracht gebruik maken van de digitale lesbrief, waarmee extra afbeeldingen uitgelicht kunnen worden op het digibord. Handig voor een klassikale les over het schilderij in de klas.
Bovendien bevatten de digitale lesbrieven extra achtergrondinformatie.

